Jakie dane możemy mierzyć w grach reklamowych?
Kiedy planujemy stworzyć grę reklamową (advergame), do głowy przychodzi pytanie, co dzięki temu osiągniemy. A jak sprawdzić, czy gra osiągnęła sukces, jeśli nie uzyskamy odpowiednich danych na temat naszych użytkowników?
Przedstawiamy listę rzeczy, na podstawie których możemy ocenić, czy nasza gra odniosła sukces, czy wzbudziła zainteresowanie i czy wydaliśmy pieniądze właściwie.
1. Liczba zagrań – wyświetleń gry
To jeden z prostszych do mierzenia elementów. Za każdym razem, kiedy uruchamiana jest gra, zwiększamy licznik, który ostatecznie poda nam ile razy w naszą grę zagrano. Wskaźnik ten jednak nie jest bardzo rzetelny, jeśli mierzymy go w ten sposób, bowiem użytkownik może rozpocząć grę i jej nie ukończyć. Nie wiemy zatem, czy rzeczywiście w tę grę zagrał, czy tylko wyświetlił. Nie mniej, jest to już jakaś informacja i warto ją zapisywać.
2. Liczba zagrań – dokończonych gier
Możemy zapisywać zarówno moment rozpoczęcia gry, jak i jej ukończenia. W połączeniu, te dwa elementy dają nam doskonały obraz tego, jak użytkownik zaangażował się w naszą grę. Dowiemy się, jak wiele razy gra została przerwana, nim została ukończona. Tutaj również może pojawić się pewien zakres błędu, gdyż niektórzy użytkownicy mogą zamknąć okno przeglądarki na chwilkę przed tym, jak do serwera został wysłany sygnał o zakończeniu gry, ale będzie to zwykle niewielki procent.
3. Liczba zapisanych wyników
Ta liczba jest o tyle ciekawa, że jest o wiele bardziej miarodajna, niż obie podane wyżej. Jeżeli prowadzimy konkurs, w którym gracze mogą wygrać nagrody, jest duża szansa, że będą częściej zapisywać swoje wyniki. Co więcej, możemy ten proces zrobić w taki sposób, by wynik został zapisany automatycznie, gdy tylko zakończy się gra.
4. Czas grania
Podobnie, jak czas spędzony przez użytkowników na danej witrynie internetowej, tak samo czas spędzony w grze, może być bardzo wartościowym wskaźnikiem. Wszystko jednak zależy od tego, jak skonstruowana jest nasza gra. Jeśli gra jest prosta i gra się w nią średnio kilkanaście sekund, to należy spodziewać się, że czasy grania użytkowników będą bardzo krótkie. Kiedy jednak przewidywaliśmy, że w grę powinno grać się np. 10 minut, a czas gry naszych użytkowników wskazuje znacznie mniejszą wartość, będzie to dla nas sygnał, że coś należy poprawić.
5. Liczba zarejestrowanych/unikalnych użytkowników
To wartość szczególnie ważna dla marketerów, gdyż o zdobycie danych użytkowników zwykle chodzi. Dzięki temu, mamy możliwość późniejszego skontaktowania się z nimi, choćby w celu przesłania nagród. Liczba użytkowników, którzy zagrali, pozwoli nam później wyliczyć średnie wartości, przypadające na jednego gracza.
6. Średni czas gry
Na podstawie zebranych danych wyliczamy średni czas, jaki użytkownicy spędzają nad graniem w grę. Możemy ten wskaźnik ograniczyć biorąc pod uwagę jedynie te dane, w których został zapisany wynik (pkt 3) lub w którym gracz nie przerwał gry prze jej zakończeniem (pkt 2), dzięki czemu odrzucimy wyniki, w których zerowa wartość czasu gry bardzo zaburzy nam wynik. Warto więc wyliczyć obie te wartości.
7. Średnia liczba zagrań w grę
Ile razy jeden użytkownik zagrał w naszą grę? To bardzo interesująca wartość, szczególnie gdy mamy gry, w których ciężko opierać wnioski na czasie gry – np. gry w które z założenia gra się krótko, a często.
8. Skrajne wartości: najlepszy wynik, najdłuższy czas gry, największa liczba zagrań
Choć nie mają one wartość merytorycznej, gdyż będą to skrajne wartości, które mogą znacząco odbiegać od wartości średnich, to jednak są one zazwyczaj niezwykle ciekawe, bo pokazują jak wielkie zaangażowanie może wywołać wyprodukowana przez nas gra.
9. Suma wartości: wszystkich punktów, czasu gry
Te dane mogą stanowić pewną ciekawostkę, szczególnie jeśli przedstawimy je w bardziej kreatywny sposób: „gdyby zsumować czas grania w naszą grę, to wyszłoby, że nasi gracze grali nieprzerwanie przez 2 lata, 3 miesiące, 12 godzin,…”. Dane te szczególnie przydają się przy tworzeniu wszelkich infografik, bo mocno oddziałują na wyobraźnie.
10. Kliknięcia w linki zamieszczone w grze
To wartość szczególnie przydatna, jeśli poza samym kontaktem z grą, zależało nam również na tym, by użytkownik przeszedł na promowaną przez nas stronę docelową. Ma to znaczenie zwłaszcza wtedy, gdy dystrybuujemy grę na różne portale z grami, a naszym celem jest ściągnięcie użytkowników na naszą stronę. Co więcej, warto kliknięcia w link badać dla każdego z osobna, by dowiedzieć się, w którym miejscu gry, osiągnęliśmy największą klikalność – czy było to intro, menu główne, ekran gry a może ekran końcowy?
11. Poziom gry
Przy zapisywaniu danych po ukończeniu gry, poza zapisaniem wyniku i czasu gry, warto także zapisać poziom trudności, na którym zakończył grę nasz użytkownik. Szczególnie w grach, w których tych poziomów jest więcej i różnią się stopniem skomplikowania. Możemy w ten sposób wychwycić, że dany poziom stanowi zaporę dla niektórych graczy, co warto poprawić, gdy w przyszłości będziemy szykować drugą odsłonę gry.