Gry mogą służyć wielu różnym celom. Począwszy od gier reklamowych, przez gry edukacyjne, aż po gry czysto rozrywkowe. Jednym z ciekawszych zastosowań w ostatnich latach są jednak gry rekrutacyjne, które wspierają proces rekrutacji na dane stanowisko lub grupę stanowisk w firmie.
Dzięki grze, jako potencjalny pracodawca, mamy szansę sprawdzić potencjalnego pracownika z takich kompetencji, które trudno zweryfikować podczas zwykłej rozmowy kwalifikacyjnej. Wyobraźmy sobie, że rekrutujemy pracownika na stanowisko menadżerskie, a dzięki grze, jesteśmy w stanie sprawdzić w jaki sposób podejmuje decyzje w różnych sytuacjach, jakie są jego skłonności do podejmowania ryzyka czy choćby zachowania związane z hazardem czy traceniem czasu na rzeczy zbędne. Wszystko to i wiele innych zachować, możemy wychwycić dając kandydatowi grę i prosząc go, by przez jakiś czas w nią zagrał.
Tak gra rejestruje sposób grania przez kandydata, a jednocześnie sprawia, że nasza firma pokazuje, iż nowe technologie nie są jej obce. Łatwo sobie wyobrazić, że zagranie w grę może być zajęciem ciekawszym, niż np. wypełnianie odpowiedzi w formularzu – a mimo to, otrzymujemy więcej cennych informacji.
Cechy gier rekrutacyjnych:
- możliwość zbadania takich cech kandydata, które są niemal niemożliwe do wykrycia w innych metodach rekrutacyjnych (np. skłonności do ryzyka czy hazardu)
- ogrom dodatkowych informacji na temat kandydata bez konieczności wypełniania nudnych testów
- możliwość zadawania pytań, które pojawiają się tylko w określonym momencie w grze (można wywołać efekt zaskoczenia, sprawdzić czas reakcji, itd.)
- wyróżnienie swojej firmy, jako firmy nowoczesnej i posiadającej interesujący sposób rekrutacji
- dodanie warstwy rozrywkowej do (zwykle) stresującego procesu rekrutacyjnego
- możliwość przeprowadzenia rekrutacji wielu osób jednocześnie – udostępnienie im gry i późniejsza analiza
- możliwość analizy porównawczej wybranej grupy osób, które grały w gre