produkujemy gry html5, mobilne, flash, społecznościowe, rekrutacyjne, edukacyjne, szkoleniowe, reklamowe

gry : html5 : flash : mobile

Kategoria: Gry

Czym różni się gra HTML5 od gry Flash?

gryhtml-flash2

Podczas pracy z klientami bardzo często stajemy przed wyborem technologii, w której wykonamy zaplanowaną grę. Jest to niezwykle istotna kwestia, gdyż zły wybór, może mieć swoje określone konsekwencje. Dlatego dobrze jest, gdy zdajemy sobie sprawę z różnic pomiędzy tymi technologiami.

1. Gry Flash

Nazwa wzięła się od nazwy programu, w którym wykonywało się owe gry. Dawniej, program nazywał się Macromedia Flash, ale od czasu, gdy firmę produkującą „flasha” przejęła firma Adobe, zmienił on nazwę na Adobe Flash. Mówimy więc o środowisku, w którym tworzyło się gry. Ale to nie wszystko. Drugim elementem, który wpłynął na nazwę tego typu gier, jest wtyczka, którą instaluje się w przeglądarkach internetowych, o nazwie Flash Player. Jest to niezbędny element do tego, by można było grać w owe gry.

Z biegiem lat, wtyczka Flash Player stała się tak popularna, że właściwie miał ją zainstalowany niemal każdy użytkownik komputera. Obecnie trend się trochę zmienia i zwiększa się liczba urządzeń, na których nie ma zainstalowanej owej wtyczki. Jeśli chodzi o komputery, zjawisko to nie jest jeszcze na tyle kluczowe, by stanowiło istotny wpływ na zasięg gier komputerach (brak wtyczki dotyczy kilkunastu procent posiadaczy komputerów). Co innego, jeśli mówimy o urządzeniach przenośnych, typu smartfon czy tablet.

W tym momencie dochodzimy do najważniejszej kwestii, jeśli chodzi o wybór technologii. Jeżeli chcemy, by nasza gra, opublikowana na naszej stronie internetowej, była dostępna również na wspomnianych urządzeniach przenośnych, nie możemy użyć do tego flasha. Dlaczego? Dlatego, że na tych urządzeniach owe gry nie działają, ze względu na brak wsparcia producenta zarówno samego Flash Playera, jak i producentów urządzeń. W efekcie gra, w którą z powodzeniem możemy grać przy użyciu komputera, staje się zupełnie bezużyteczna, jeśli chodzi o granie na telefonie i tablecie. Dlatego, przed podjęciem decyzji o tym, czy wybieramy grę flash, musimy zastanowić się, do jakich użytkowników chcemy dotrzeć. Jeśli są to użytkownicy komputerów, możemy śmiało wybierać Flasha. Jeśli smartfonów i tabletów – Flash nie będzie dobrym wyborem.

Przy czym, przy określaniu naszej grupy odbiorców, trzeba wziąć też pod uwagę, czy nasza gra nadaje się do grania na urządzeniu z tak małym ekranem, jak w telefonie. Bowiem, jeśli zakładamy interakcje z grą przy użyciu myszki lub klawiatury, to użytkownik telefonu z ekranem dotykowym i tak z naszej gry nie skorzysta. Jeżeli nasz projekt ma być niezwykle rozbudowany, a gracz ma z założenia grać przez wiele godzin, to znów tablety czy smartfony nie są dla nas istotne, bo na tych urządzeniach gra się zwykle o wiele krócej. Również pewne gatunki gier, same w sobie, sprawiają, że wygodniej gra się przy użyciu komputera.

Kolejną istotną kwestią, która związana jest z grami flash, to fakt, iż (z racji dawnej popularności i pewnego monopolu  - w dziedzinie gier internetowych – tej technologii) do tej pory powstało bardzo dużo gotowych rozwiązań, tutoriali, silników czy frameworków, które w znaczy sposób przyspieszają proces produkcji. Co więcej, wydajność gier flash, w określonych sytuacjach, może być większa, niż html5. Podobnie, jeśli chodzi o możliwości. Niektóre rzeczy są prostsze do osiągnięcia we flashu, niż w grach html5.

Co warto dodać: gry flash nie działają na urządzeniach mobilnych, jeśli gramy w nie za pośrednictwem strony internetowej. Ale samo środowisko flasha, pozwala tworzyć gry z wykorzystaniem Adobe AIR, które to mogą być instalowane, jako aplikacje natywne na tychże urządzeniach. Co więcej, z samego programu flash, jako producenci, mamy możliwość publikowania gry do standardu html5 – wszystkich animacji, grafik, obiektów – co pozwala w łatwy sposób wykorzystać już opracowane gry, do przeniesienia ich do nowego standardu.

Za wyborem flasha może przemawiać jeszcze jeden istotny czynnik. Otóż jest on łatwiejszy w dystrybucji, gdyż gra zazwyczaj składa się tylko z jednego pliku .swf, który łatwo wysłać w miejsca, w jakich ma być ta gra publikowana. W przypadku gier reklamowych, może to mieć dość duże znaczenie.

2. Gry html5

Nazwa wzięła się od nowego standardu, związanego z językiem html, który to służy w założeniu do budowania stron internetowych. Ale, ze względu na dodanie do wersji numer pięć, rozwiązań pozwalających na odtwarzanie dźwięków, filmów, a w przypadku gier, rysowania grafiki bezpośrednio na naszej stronie (bez konieczności używania dodatkowych pluginów, jak to ma miejsce w przypadku flasha), funkcjonalność pozwala na budowanie czegoś więcej, niż tylko stron internetowych.

Ale gry html5, w większości przypadków, to coś więcej, niż tylko html, bowiem właściwa logika gier pisana jest głównie w języku JavaScript, który istnieje już od wielu lat. Jednak dopiero pojawienie się tagu <canvas> i bardziej wydajnych metod renderowania grafiki sprawiło, że to połączenie html i JS zaczęło działać w sposób na tyle wydajny, by budować gry z użyciem tych technologii.

Brak konieczności instalowania dodatkowych wtyczek sprawia, że gry w html5 z powodzeniem są odtwarzane na urządzeniach z ekranami dotykowymi, co jednak wymaga również właściwego zaprogramowania gry, by zachować oczekiwaną wydajność. Obecnie powstaje coraz więcej narzędzi i frameworków, które ułatwiają tworzenie gier w tej technologii, a co za tym idzie, zwiększają również szybkość produkcji. Można śmiało założyć, że technologia ta, powoli wypiera Flasha z gier, gdyż pozwala dotrzeć do szerszego grona odbiorców. W gry html5 można grać zarówno na komputerze, smartfonie, jak i na tablecie. Wszyscy wiodący producenci przeglądarek starają się, by jak najlepiej obsługiwać ten standard, więc w znacznej mierze odszedł problem kompatybilności z różnymi przeglądarkami, z którym borykali się producenci stron internetowych, za czasów wcześniejszych wersji języka html.

Co warto dodać: jeśli myślimy o użytkownikach urządzeń przenośnych, musimy myśleć o grach html5. Co więcej, poprzez użycie specjalnych narzędzi, z gry dostępnej w przeglądarce użytkownika, możemy zrobić również wersję natywną, którą można w formie aplikacji pobrać z odpowiedniego sklepu z aplikacjami (Google Play, Apple Store). Nie mniej, zależy to już od sposobu zbudowania danej gry – nie zawsze jest to możliwe do zrobienia w sposób, który będzie zadowalający pod względem wydajności.

 

2 komentarzy

  1. Marek - 24 września 2014 12:51

    Beznadziejny artykuł , chwilowo technologia flash wciąż jest lepsza … Gry Adobe Air zdobywają najwyższe noty w app store … Czy masz doświadczenie w obu technologiach czy od tak sobie napisałeś post ?

    Czy wiesz jakie problemy czyhają przy bardziej złożonych projektach w HTML5 ?

    polecam youtube , troszkę przerobienia opinii specjalistów a wtenczas dopiero podjąć decyzję w sprawie technologii.

    Odpowiedz
    • katila - 24 września 2014 13:02

      Marku, mam wrażenie, że nie przeczytałeś całego artykułu, tylko wyciągnąłeś wnioski na podstawie tytułu. Nigdzie nie oceniam, która technologia jest lepsza, tylko opisuję, czym się różnią.

      Rozumiem, że specjalistą stajemy się wtedy, gdy jesteśmy na YouTube. Niestety, w chwili obecnej, zbyt wiele mamy komercyjnych projektów, by starczyło nam czasu jeszcze na YT.

      Wraz z całą ekipą Katila Games, życzymy Ci więcej luzu i samych sukcesów!

      Odpowiedz

Odpowiedz na katilaAnuluj odpowiedź